Stress på arbejdet

Mit arbejde stresser mig!

Den sætning er meget normal og bliver ofte brugt.

Arbejde kan sagtens udløse stress, men det er sjældent arbejdet alene, der giver følelsen af stress i længden. For mange bliver stressfølelsen dog mest tydelig på arbejdet.

Det er vigtigt at se på alle dele af dit liv, når du føler stress, for der er ofte et mønster, du skal have brudt i dit liv.

Jeg hjælper dig med at finde roden og gøre noget ved det.

Hvad kan du gøre?

Oplever du stress på arbejdet, er det vigtigt, at du fortæller det til din leder. Og gerne så tidligt som muligt, så I kan gøre noget ved det.

Vær konkret og præcis om det, der ikke fungerer, og hvorfor det ikke fungerer for dig. Jo mere specifik du er, jo nemmere er det for din leder at forholde sig til. Har du overskud til at komme med en konstruktiv og en realistisk løsning, så gør det.

Har din arbejdsgiver egen HR-afdeling, kan der sidde en HR-medarbejder med en uddannelse indenfor stress. Forhør dig, om det er en mulighed, og husk at forlange 100 procent fortrolighed, inden du starter.

Ofte vil en arbejdsgiver gerne være behjælpelig med en løsning, da det er dyrt med en sygemelding. Hvis du bliver sygemeldt forsvinder din viden og gode kompetencer ud ad døren for en kortere eller længere periode – ja, eller måske for altid.

Føler du dig ikke fortrolig med din leder eller din HR-afdeling, så prøv at foreslå, at du benytter en ekstern stresscoach/-konsulent. Fortæl, at du har brug for at få løst de udfordringer, du oplever, så du kan bevare dit fokus på virksomhedens bedste.

Som ekstern stresscoach har jeg fuldt fokus på dig og dine udfordringer. Vi har 100 procent fortrolighed, og jeg er ikke involveret i jeres virksomhedskultur. Det gør det ofte lettere at få hul på løsningerne.

Måske handler din arbejdsrelaterede stress om:

  • mange og korte deadlines
  • tonsvis af daglige praktiske opgaver
  • lange arbejdsdage (inkl. weekender)
  • ikkeafstemte forventninger
  • manglende backup
  • systemer, der ikke er optimale eller stabile
  • ledelsens ønske om udvikling af dit arbejdsområde
  • kollegiale udfordringer.

Jeg er fortaler for, at medarbejder og ledelse sammen kommer frem til, hvad der skal til, for at en stresset medarbejder kommer på fode igen. Det gælder både akut opstået stress eller den stress, der er kommet snigende.

Vær ikke bange for at bede om hjælp. Dine omgivelser har måske allerede bemærket, at du har ændret adfærd og ikke er den, du plejer at være.

Kaotisk livssituation

Alle bliver ramt af kaos.

En kaotisk livssituation opstår for os alle på et eller andet tidspunkt i livet i form af f.eks. sygdom, skilsmisse, overgreb, fyring eller dødsfald.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at situationen ikke sætter sig og udløser længerevarende stress.

Når du bliver ramt af en kaotisk livssituation, føles stressen ikke anderledes end ellers, men det er vigtigt, at du holder øje med, at du får det godt igen.

Hvis din adfærd og dine tanker ændrer sig over længere tid, bør du reagere.

Er du i tvivl, så spørg dine omgivelser, og bed dem om et ærligt svar.

Al form for sorg er sorg, og det er vigtigt at sørge over sit tab. Savnet eller oplevelsen vil altid være en del af livet, men det må ikke være det eneste omdrejningspunkt i livet.

Se mere under ”Hvad er stress?”.