Alle virksomheder har et værdisæt, for det er måden at brande sig ud af til som arbejdsplads. Men stemmer din virksomheds værdier overens med jeres adfærd? Jeg oplever desværre, at mange virksomheder ikke har en sammenhæng i, hvad de lover, og hvordan de reelt gør. Og det kan koste på bundlinjen.

I dag skriver mange virksomheder, at de lægger vægt på integritet og er en åben og ansvarlig virksomhed. Det lyder måske bekendt, men det er også fordi, det er værdier, der er absolut mest populære.

De fleste virksomheder har nemlig fundet ud af vigtigheden af i en eller anden form at fremhæve deres kerneværdier.

For det at nedskrive værdier og etiske retningslinjer spiller en vigtig rolle i virksomhederne, og afspejler et reelt behov. De kan understøtte virksomhedens strategiske positionering, og de kan styrke virksomhedens identitet, kultur og omdømme.

Har du en sammenhæng i dine værdier og adfærd?

Eller er du en af de virksomheder, som bare har det stående som et par linjer på jeres hjemmeside, fordi jeres marketingsafdeling har sagt det?

Det lyder måske hårdt, men det er fordi, det er så enormt vigtigt, at der er gennemsigtighed for udefrakommende og potentielle nye medarbejdere.

Læs også: Findes der rigtig talenter for en leder?

Og så er det vigtigt, at I har styr på, hvad det er for et værdisæt, I bygger jeres virksomhed på. Fundamentet er altså en essentiel ting, og det taler jeg lidt mere om i mine arbejdsmetoder.

Adfærd og værdisæt skal hænge sammen

Hvis I har styr på jeres værdisæt, kan I meget nemt og konkret fortælle potentielle nye medarbejdere, hvad det er for et værdisæt, jeres virksomhed har, og hvad I som virksomhed bidrager med. Og når du kan det, så kan du få tiltrukket de rigtige medarbejdere, der tænker: ”Det vil jeg gerne være en del af, det matcher mit personlige værdisæt.”

Men det kan ikke nytte noget, at I bare har et værdisæt, I har skrevet et par linjer om på hjemmesiden, og når hverdagen så rammer, så er der ingen sammenhæng, i det I siger, og det I gør. Det kan komme til at virke uprofessionelt og ikke mindst utroværdigt.

For virksomheder handler det ofte om at tiltrække de rette medarbejdere, for når vi tiltrække de rigtige medarbejdere, så sparer vi penge på hele ansættelse processen. Det er nemlig enormt dyrt at ansætte folk. Men det ved du nok allerede. Og det kommer jeg også ind på i et senere blogindlæg.

Men hvis du får ansat de forkerte, fordi de sagde ja til et værdisæt, som viser sig at være noget andet i hverdagen – end de egentlig var blevet lovet, så kommer du ikke til at have den medarbejder længe hos dig.

Faktisk dukker 4 procent ikke op efter den første arbejdsdag.

4 procent!

Folk bliver altid overrasket, når jeg giver dem det tal. Men ikke desto mindre er det fakta.

Læs også: Hvis du gerne vil have et andet liv – er du så parat til at tage skridtet?

Når det er sagt, så kan der selvfølgelig være mange årsager til, at man vælger at sige op så hurtigt.

Det kan være fordi, den nye medarbejder tænker, at virksomheden ikke levede op til forventningerne, virksomheden var måske ikke klar til modtagelsen, pludselig var arbejdsopgaverne noget andet, end det de var blevet lovet, eller måske var kollegaerne slet ikke, som man havde forventet.

Det gælder om at trække i samme retning

Men hvis du kommer ind i en gruppe af medarbejdere, der præcis ved og er enig i, hvilken adfærd man skal have for at understøtte det værdisæt, I har som virksomhed – så trækker I i samme retning. Og det gør det økonomisk meget mere rentabelt.

Der er også en værdi i, at I sammen har et miljø, hvor der er plads til innovation, og gode relationer i samarbejdet. Hvem er I hver især, og hvem er I sammen.

Derfor er det samtidig vigtigt, at det ikke bare er ledelsen, men hele organisationen, der er enig i, hvad I kan, skal og gøre som virksomhed. Der skal være hold i den kvalitet, du sælger til en ny medarbejder, og den skal understøttes af den adfærd, der kommer bagefter.

Læs også: Tør du lytte til dine medarbejdere?

Har du stået i den situation som arbejdsgiver, hvor en valgte at sige op kort efter en ansættelse? Blev du sur?

Jeg kan godt forstå, at du blev sur, men du er nødt til at kigge ind ad.

For måske var der faktisk ikke sammenhæng i virksomhedens værdisæt og jeres adfærd?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *