Ønsket om at vækste – sælge mere og øge bundlinjen er noget de fleste virksomhedsejere kender til. Men der er flere veje dertil. Hvad med at starte med at kigge på dig selv og begynde at se dig selv udefra for eksempel?

Mange virksomhedsejere glemmer at kigge på sig selv, når det handler om, at virksomhedens grundmekanismer skal flyttes. For du er nødt til at starte med dig selv, før du kan flytte din virksomhed.

Der kan være flere årsager til, at virksomheden ikke er der, hvor du gerne vil have den. Men når vi kigger på vækstmuligheder, er der mere end bare røde og sorte tal i en regnskabsbog at tage med i sine overvejelser.

Det handler i lige så høj grad om dig og dine talenter og visioner. Og dine medarbejderes ikke mindst – hvis du har sådan nogle.

Der er rigtig meget at hente ved at starte en vækstplan med, at kigge sig selv dybt i øjnene.

At du kigger 360 grader om dig selv. Hvad biddrager du med? Hvad er dine værdier? Hvor er dine stærkeste kort i forhold til kunder og dit personale? Et 360 graders eftersyn af dig selv også et 360 graders eftersyn af din virksomhed.

Har du glemt at være rollemodel på vejen?

Et af de konkrete vækstparametre er for eksempel din ledelsesstil. Får du ledet dine medarbejdere rigtigt, så de kan præstere deres bedste?

Lad os tage et eksempel. Du er i lærer som tømrer og finder ud af, at du egentlig gerne vil ud i verden og blive tømmersvend og derefter tømmermester. Din nuværende mester har du ikke meget til overs for. Han er arrogant og anerkender for lidt, tænker du. Og når du bliver mester, så vil du gøre det anderledes.

Efter at have været tømmermester i noget tid, oplever du pludselig en distance mellem dig og dine medarbejdere. Du bliver irriteret på dem, tænker, at de ikke forstår de ting, du siger. Dine sælgere virker arrogante og enormt fremme i skoene, og din bogholder er pludselige blevet emsig.

Hvad var det lige, der skete der?

Hvis du kigger dig i spejlet, vil du måske se, at du trods alle dine gode intentioner alligevel er endt med at minde en lille smule om din gamle mester. En leder, der har travlt – så travlt, at han glemmer at anerkende sine medarbejdere og se, hvad de yder. Tænk hvilke mirakler du vil kunne udrette, hvis du og dine medarbejdere begyndte at trække i samme retning igen.

I en vækstfase eller på vej mod et nyt tiltag, kan det være værdifuldt at kigge nærmere på, hvilken rollemodel du som leder du gerne vil være. Og måske er der nogle justeringer der skal til for at blive den rollemodel.

Tør du kigge på dig selv udefra?

Du kan for eksempel starte med at finde ud af, hvad du selv er god til, og hvad du er knap så god til. Og derefter se på, hvordan du bruger din tid. Bruger du dig selv bedst?

Eller spilder du din tid på opgaver, der faktisk er svære for dig, eller som ikke ligger naturligt i dine talenter? I stedet for at tage opgaver på dig, som ikke ligger dig naturligt, så er det måske en ide at udlicitere dem.

Når du så har kigget dig selv dybt i øjnene, og fået et overblik over, hvordan du forvalter dine egne talenter og ressourcer, er det tid at gå videre til dine medarbejdere. Bruger du dem rigtigt? Får du dem til at yde sit bedste?

Ønsker du mere inspiration til, hvordan din virksomheds økonomi kan vækste og være innovativ – både menneskeligt og økonomisk?

Så er du altid velkommen til at melde dig til mit nyhedsbrev eller kontakte mig.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *