Sidder du allerede nu og sveder over, om du kan nå alle arbejdsopgaverne inden sommerferien og få nydt ferien sammen med familien? Så er du ikke den eneste. Men den her følelse kan du nemmere undgå ved at få lavet ”to-do-liste”.

Solen skinner uden for og sommerferien nærmer sig så småt. Men bunkerne af arbejdsopgaver bliver større og større, jo tættere vi nærmer os ferien og det er svært at slappe af og nyde tanken om en ferie uden arbejde.

Du kan måske undgå ovenstående scenarie, hvis du allerede nu begynder at prioritere og tænker frem ad.

For det handler rigtig meget om at være på forkant i stedet for at komme hovedkulds ind i ferien. Derfor er det en god ide at skabe sig et overblik, så du kan tage stressen ud af det. Det skal dog understreges, at det ikke er det samme som at vi ikke har travlt op til en ferie – for det har vi.

Vi kommer nemlig med fuld fart ind i ferien og skal i højeste gear fra start, når vi lander efter ferien. Så hvordan kan man forberede sig, så det bliver gjort lidt mere gelinde?

Prioritering, prioritering og prioritering

Jeg har nedenfor lavet en lille inspirationsliste, du kan læse igennem og derefter lave din egen to-do-liste over ting der skal laves inden du og dine medarbejdere tager på ferie.

  • Vær realistisk i forhold til det du kan nå inden ferien. Det er ikke muligt at nå 117 ting inden ferien og der er heller ikke nogen grund til, at du ender med at gå stresset på ferie. Så lav en oversigt over arbejdsopgaver og se med realistiske briller på, hvilke du kan nå inden sommerferien.
  • Blokér i bookingsystemet i god tid, så dine klienter ikke kan booke dig.
  • Giv evt. kunder og kollegaer besked og spørg, om der er noget, I sammen skal have syr på inden ferien.
  • Aftal i god tid med kollegaer om der er opgaver de kan ”passe”, mens du er væk, og om der er opgaver du kan ”passe” for dem, når de skal på ferie.
  • Bed om hjælp. Du behøver ikke sidde langt ud på aftentimerne eller møde enormt tidligt ind, fordi du føler at du skal bære arbejdsopgaverne alene. Det er okay at spørge om hjælp.
  • Er der meget, du skal nå, så aftal prioriteringsrækkefølgen sammen med andre involverede, så både du selv og andre føler at de kan sætte flueben og gå på ferien med ro i maven.

Du kommer bedre tilbage fra ferie

Når vi kommer tilbage fra ferie, er den ofte hurtigt glemt, hvis vi træder ind på et kontor, hvor arbejdsopgaverne står i bunker og mailen står og blinker rødt. Derfor er det en rigtig god ide, bare det, at der er nogle, der tager noget af læsset fra dit bord. Det kan være at sortere opgaverne, læse mails hvor I er flere på og få svaret kunden. Det kan være alle mulige små fine vinkler, man kan have uddelegeret som gør, at man kan mærke feriens vingesus bare en lille smule længere, når du træder tilbage på arbejdet.

Hvis man inden, man tager på ferie kan se, at ens bunker af opgaver er flere meter høje, når man kommer tilbage, og der ligger 1000 mails fordi man har været væk i 2-3 uger, så har man måske ikke fået prioriteret rigtigt.

Men det kan vi tale mere om på den anden side af sommerferien.

God arbejdslyst og god ferie, når du kommer så langt.

Ønsker du mere inspiration til, hvordan du kan skabe overblik og få et bæredygtig virksomhed – både menneskeligt og økonomisk?

Så er du altid velkommen til at melde dig til mit nyhedsbrev eller kontakte mig.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *