Vores talentpakke er enorm vigtig i forhold til, om vi tager fra arbejde helt drænet for energi, eller om vi kører hjem med et stort smil på læben og glæder os til næste arbejdsdag. Jeg giver i dag et simpelt råd, der måske kan have stor betydning for dig.

Hvis vi har været på arbejde og kun brugt vores nontalenter, altså noget vi ikke er naturlig dygtige til, så bruger vi fire gange mere på vores energikonto. Yes, du læste rigtig – 4 gange mere.

Det vil sige, hvis du har været på arbejde i otte timer, så siger din energikonto, at du altså har været på arbejde i 32 timer.

Det er skræmmende!

Og så er der de dage, hvor man pludselig kigger på klokken og den er 16, og du tænker hold nu op, jeg skal da til at pakke sammen.

Og hvad er så forskellen?

Det er simpelthen et spørgsmål om, om det er vores toptalenter eller vores nontalenter vi har i spil i vores opgaver.

Når vi bruger vores toptalenter, så bruger vi kun 30 minutters energi, selvom vi har arbejdet én hel time.

Find ud af hvad der giver dig energi

I starten af blogindlægget skrev jeg, at jeg havde et simpelt råd til dig. Og det kommer her. For mit råd, som jeg tror kan komme til at gøre en stor forskel for dig frem over, det er at lave to lister:

1. Lav en liste over, hvilke opgaver du har lavet på de dage, hvor dagen er fløjet af sted.

2. Lav en liste over, hvilke opgaver du har lavet på de dage, hvor du er fuldstændig rundbarberet.

Når du har lavet de her to liste, kan du tage dem med til et møde hos din chef og få talt med ham eller hende om, hvilke opgaver du trives bedst med, og hvor din chef får sat dig bedst i spil. Og der hvor du er mest produktiv.

Derfor anbefaler jeg også, at hvis du er leder og læser med, at du tør at sætte alle arbejdsopgaverne ned i en bowle og lade medarbejderne vælge, hvad de har allermest lyst til.

Kan man det? – Ja det kan man sagtens og så husk på, at dine medarbejdere vil være mere produktive og trives bedre. Det er sund fornuft både menneskeligt og økonomisk.

Nontalenter kan koste dig dyrt

Det er måske firkantet sagt. Men ikke desto mindre er det faktisk rigtigt. For hvis vi kun arbejder i vores nontalenter, så har det nogle store konsekvenser, og i værste fald kan det medføre sygdom, og sygdom ved vi godt som virksomhedsejer, hvad koster. Det koster rigtig mange penge. Og hvis du er heldig, kommer dine medarbejder tilbage. Hvis du er uheldig, så er de sygmeldt resten af tiden hos dig. Og hvis du er rigtig uheldig så skifter de også til en anden arbejdsgiver. Og det er en dyr fornøjelse at ansætte nye folk.

Det er et helt andet blogindlæg, som kommer i løbet af efteråret.

Derfor kan du kan lige så godt lave en investering, der hedder, at medarbejderen har lyst til at blive hos dig som arbejdsgiver, fordi de føler sig set, hørt og mødt. Og de samtidig føler, at de bliver brugt på den rigtige måde og bidrager rigtigt.

Blot som en ekstra information, så viser undersøgelser, at hver femte medarbejder overvejer jobskifte inden for det kommende år.

Det gør nemlig en stor forskel for os som menneske, at vi føler, at vi kan bidrage med det vi er allerbedst til, både professionelt og privat.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *